Rabu, Disember 03, 2008

DIET RASULULLAH


more graphics comments layout.


Beberapa hari lepas terbaca diet Rasullulah di mana dikisahkan Nabi S.A.W tidak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau kita ikut diet Rasullullah ini, kita takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jom muhasabah...

1.Jangan makan SUSU bersama DAGING
Biasa juga masak kari daging dengan susu cair..kononnya nak gantikan santan..lagi satu,makan lasagna atau pizza topping daging dengan cheese tu..uhuhu..

2.Jangan makan DAGING bersama IKAN
Yang ni selalu buat..terutama bila makan nasi campur
3.Jangan makan IKAN bersama SUSU
Rasanya tak pernah buat lah..

4.Jangan makan AYAM bersama SUSU
Yang ni sama macam kari daging tu..campur susu nak ganti santan..

5.Jangan makan IKAN bersama TELUR
Macam biasa jer..kalau masak nasi goreng sure masuk ikan bilis dengan telur..

6.Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Biasa buat sandwich tuna himpit dengan daun salad..alamak..lepas ni kena tukar lah..

7.Jangan makan BUAH bersama SUSU
alahai..yang ni lemah ni..selalu buat puding cocktail,makan yogurt buah,mango lassi..

Kalau kita makan juga..tak lah sampai berdosa..tapi alangkah baiknya kalau kita dapat mencontohi sunnah Rasul sebagai bukti kecintaan kita kepada Rasulullah.Selain dapat menghindari penyakit, mudah-mudahan mendapat ganjaran pahala daripada Allah.


10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah! nasihat yg amat baik. tq kak pinat. :)

HABIHA69 berkata...

Mmg. susah Cikgu PiantB nak ikut Diet tu kan..tpi kita boleh usaha ke arah itu..alon-alon lah..dah jadi budaya kita telor dengan ikan (bilis) tak boleh dipisahkan..sebab baru tadi saya makan nasi lemak berlaukkan telor ngan ikan bilis...hik..hik..tak ikut sunah rupenye saya cikgu...main bedal semacam je...

aNIe berkata...

Pinatbate...yang pasal makan daging dengan susu tu akak tak ingat...yang akak ingat cuma jgn makan makanan laut dengan makanan darat...tapi kadang tu jugak yang kita buat...dah jadi amalan dari dulu ...tu yang sekarang macam2 penyakit...

Harap kita semua dpt berubah demi untuk kesihatan yang lebih baik...

PINATBATE berkata...

Tanpa Nama...
bukan nasihat tu..saling mengingat pesanan Nabi saja...
siapa lah no name ni agaknya yer..:P


HABIHA..
Sama lah kita..
Alon-alon angger kelakon yo Ustaz..ojo alon mbanget orak melaku wes lah..


Kak Anie..
Yer lah..baru saya teringat..satu lagi..Jangan makan makanan laut bersekali dengan daging..
Saya suka betul nasi goreng USA..udang sotong ayam bercampur satu kuali..konon nak dapatkan semua zat..rupa-rupanya menarik penyakit..

blackpurple @ jowopinter berkata...

Macam kata ustaz Habiha, agak susah nak ikut semuanya tapi dapat ikut sikit-sikit pun alhamdulillah. Lama-lama insyaAllah boleh ikut kesemuanya.

:)

en_me berkata...

gitewww yerrr..

manlaksam berkata...

Pak Man akan cuba ikut seboleh yang mungkin...harap-harap dapat ikut semuanya.

dilaOHdila berkata...

alhamdulillah.....
info yg baik boleh dikongsi bersama.
Kak pint
tengok menu sing duwoor kuwi kok kudu arep mangan toh

KAMATO berkata...

kita kena cuba ikut sunah tu....

akudimar berkata...

nek koyo aku susah, kabeh dibedal wae.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin