Isnin, Ogos 02, 2010

TIPS MENGEMAS DAPUR

Alhamdulillah..baru selesai kerja mengemas dapur..sekarang baru boleh meluruskan pinggang sambil blogwalking..Sebenarnya tiap-tiap hari pun kena kemas dapur juga,tapi hari ni buat operasi kemas besar-besaran kerana vitamin R sedang aktif..sementara  virus M belum melanda..

Memandangkan operasi hari ni dah selesai dengan jayanya, maka dengan rasa senang hati dikongsikan tips mengemas dapur terutama kepada suri rumah yang tiada pembantu ..kalau sesuai bolehlah diamalkan  yer puan-puan..alahai mak pinat ! macamlah  dapur dia kemas sangat..(*:*) ok..

Tips 1: Minimumkan barang di dapur.Kumpulkan segala barang-barang yang tidak selalu digunakan.Bekas- bekas aiskrim, botol-botol plastik, alatan memasak seperti penapis atau apa-apa jerlah..Masukkan kesemua barang tersebut  ke dalam satu kotak. Simpan dalam stor dan tunggu sehingga 3 bulan, jika masih tidak digunakan buang saja atau berikan kepada orang lain.Letak pinggan mangkuk,gelas,cawan dan sudu yg secukupnya shj utk kegunaan harian.Kalau 6 orang,sediakan 6 biji gelas shj..yg lain simpan.Logiknya,selepas digunakan,mau tak mau terpaksa basuh bila nak guna semula..kalau banyak nanti banyak gelas digunakan,longgok disinki..ambil yg bersih..letak kat sinki lagi..letih lorr..

Tips 2 :  Jadikan "clean as you go" sebagai peraturan di dapur. Amalkan mengemas meja,membersihkan sinki dan lap tungku masak sebaik selesai kerja di dapur. Pinggan mangkuk kotor kalau dibiar disinki makin lama makin payah nak dibersihkan dan berbau busuk.Sambil lap meja tu lap sekali kaunter dan pintu cabinet..kalau dibuat setiap hari,kotoran tak banyak melekat. Lagipun,kalau dapur bersih kerja memasak pada keesokan harinya akan jadi lebih mudah dan tersedia.Manalah tau kalau terbangun lambat kan..

Tips 3: Ajar anak-anak (termasuk abah anak) basuh gelas dan pinggan sendiri setiap kali makan.Anak yg sekecil Hannah pun ajarkan juga letak pinggan kotor di sinki.Kalau dah dibiasakan begitu kerja mengemas di dapur akan jadi lebih mudah sebab semua orang bekerjasama macam wonderpet.

Tips 4: Pastikan peti sejuk sentiasa update..simpan makanan dalam bekas tertutup supaya peti sejuk tak berbau dan makanan tak cepat rosak.yang penting buang segala sayur yg dah kecut dan makanan yg dah berkurun lama, Jangan biarkan kurma bulan puasa  tahun lepas masih tersimpan sampai dah nak masuk puasa tahun ni..masih ada lagi..sampai kematu kurma Yusof Tayyub tu..kwangkwangkwang..tepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri..;P

 Fikir-fikirkan dan selamat beramal..;D



2 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Cikgu Pinat

bagus juga petua2 tu

saya kalau ada vitamin R
wife saya luruskan pinggang jugak
he he

Wassalam

kucingorengemok berkata...

tau-tau kang ada suara scary bisik dari dalam fridge, yusuftayyubbb! kih kih :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin