Isnin, Julai 19, 2010

MABUK SHUSHI

 Pagi Isnin yang sejuk,tiba-tiba semangat pahlawan ninja shushi datang menyerang! ni semua gara-gara terjumpa buluh penggulung dan gadjet buat Carlifornia roll ni masa berkemas dapur semalam.Beras cap mulut menganga pun ada separuh peket lagi.. tambah pulak ada awek cun yang minta dibuatkan shushi gulung ketat-ketat katanyerr..Eh..apasal Carlifornia yer? bukan Fukouka roll ker..Okinawa roll ker..ngee..

Persediaan mantap...sebelum subuh dah bangun nak menggulung..latar belakang gambar tu kelam syahdu jer kan..bukti fajar sadiq belum muncul..sah pakai camera  cap ayam den lopeh ..mengaku sajalah..

Plastik penggulung beli kat SINI tahun lepas..dah lama menyorok..tetiba jumpa balik..magic kan?


Pulun letak isi  ..macam gelihati jer rupa bentuk dia kan? ada yang kurus ada yang gebu..

lemang berbaris sopan dan anggun menunggu saat untuk dipotong

Ready tu nyum nyum...ambil lunch box memasing..mari berfiesta! sayonara...;D

9 ulasan:

manzlie berkata...

ssalam kak pinat


cl tak minat sushi ni....rasa semacam jer


wslam

kucingorengemok berkata...

wah kak... perkakas semua complete! wa caya lu laa, hihi

PINATBATE berkata...

salam CL..
Memang ramai tak gemar rasa dan bau shushi sebab cuka dia tu kot ..yg ni homemade shushi..kita yg buat dia..jadi kita buatlah ikut tekak kita..anak-anak kat rumah ni suka sangat..

PINATBATE berkata...

KOG..
lebih Jepun dari orang Jepun..meluat agaknya orang nengok akak ..

dilaOHdila berkata...

wah kak pint.....bershushian kita pagi ni erk
sempena BON ODOri KO (HEHEHHE)
nampak menarek ni

PINATBATE berkata...

Dila..
yerlah Dila..kebetulan pulak yer...:D

Ayah Zain berkata...

Salam pinat,

az try acu cuba makan sushi ni, ermmmmmmmm tarak moleh masuk wooo

Rozali berkata...

Assalamualaikum Cikgu Pinat

baru 2 hari lepas saya tenguk kat carrfour
sebijik macam pinat buat

saya bagi 8/10
yg 2/10 tu, sebab saya tak makan
he he

Wassalam

PINATBATE berkata...

Ayah Zain dan Atuk Rozali..

Biasalah tu..dah memang bukan makanan tok nenek kita..

Kalau bagi mak saya makan shushi ni..harus dia muntah balik sebab tak ada 'rasa'..hahaha! Shushi yg dijual tu mmg rasa dan bau dia kuat sbb cuka jepun yg diletak dalam nasi tu..lagi pulak kalau dicicah dgn wasabe atau sos soya masin dia ..tambah lagi kalau ada sehiris salmon mentah atas tu..kehkehkeh..keluar balik..

Versi mak pinat ni nasinya saya letak gula+garam saja..bayangkan makan nasi dgn telur goreng,crab stck rebus,timun..apa rasa? 'kosong' jer kan..tak ada rasa tapi peliknya anak-anak saya suka mungkin sbb warna dan handy..saya suka buat sbb tak payah kupas bawang,tumbuk serai belacan,blend cili..blablabla..kikiki..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin