Ahad, April 12, 2009

MOCHI

Beberapa minggu ni terasa macam nak makan kuih mochi Jepun ni jer..lebih-lebih lagi lepas baca pasal sakura mochi di blog kak Lela..(KLIK) Alhamdulillah...walaupun pun tak dapat makan daun sakura tu..merasa jugalah makan mochi kat Jusco..

Sebelum ni pernah makan daifuku mochi inti kacang( KLIK ) ni..rasa dan rupa lebih kurang macam kuih tepung gomak ..

Kali ni makan mochi salut kacang dan bijan pula..sebenarnya dalam bekas tu ada empat perasa..laici,mangga,pandan dan durian..fuhh..lembut,sejuk jerr masuk tekak..nyum..nyum..



13 ulasan:

JahRera berkata...

salam pinabate,

rupanya mochi sana ada berbagai rasa, durian pun ada!
Setiap hari utk buka puasa Ramadan, k lela mesti nak makan sebiji mochi.

Tak sangka ada juga orang yang mengeliur dengan entri sakura mochi itu hehe.

liza berkata...

xper kak.. taun dpn sy pos daun sakura.. smp mesia dh kering.. kahkah.. MOCHI DURIAN??? Oh! TIDAKKK... dh hampir setaun tekak nie xmerasa durian.. huhuhuh...

dimar berkata...

haku kalo kuih koci tu penah le makan, koci waloh la enak.

kak pinat campak le barang setaperware 2 kat sini, cam sodap jo...hehehe

PINATBATE berkata...

KakLela..
hahaha!...mujurlah tak mengidam..kalau tak meleleh air liur teringinkan mochi..
Mochi perasa durian dan pandan tu agaknya sengaja dibuat supaya nampak macam citarasa Malaysia ...harga pun lebih murah dari mochi inti buah strawberry dan green tea mochi..


Liza...
tak mo lah daun sakura kering..tapi kalau boleh buat teh kurus tak aper jugak..hikhik..
psstt!...sekarang musim durian udah mula...yummy!!


Dimar..
lorr..teringin juga makan kuih jepun ni?
okey..nanti kakpinat minta Doeremon tolong hantarkan ke Bagan Datoh tumpang otromen..boleh bawak kuih dorayaki sekali..lalalala..

en_me berkata...

lembut,sejuk jerr masuk tekak tewwww.. ehehe

m e E n berkata...

Kak Pinat.
First time saye dengar & tengok
kueh ni kt blog akak.
Tak penah jmpe sblom ni.
Nampak macam sedap je.
Ade dijual dipasaran ke?

PINATBATE berkata...

en_me..
best woo..
lagi-lagi masa tengahari panas...fuhh..nikmat!


meEn..
memang sedap..kat pasar mlm belum pernah nampak,tapi kat restoran jepun selalu ada pencuci mulut ni..yg ni kakpinat beli kat kiosk kuih dan biskut jepun di Jusco..

dilaOHdila berkata...

salam kak.....
Kuih Mochi. ni pebret twins kat rumah ni taw kak
kalau yang suka tu memang sedap kan. digaul ngan kacang. akak pinat baru balik dari Korea ke?

manlaksam berkata...

Pak Man tak pernah makan kuih ni, nampak macam ladu jer.....

anak nah berkata...

tepung gomak = mak bolok ?

aNIe berkata...

Akak pernah rasa kuih mochi tu...masa kawan ude bagi semasa balik dari jepun...memang macam tepong gomak rasanya...tapi yang salut kacang & bijan tu tak pernah rasa pun

PINATBATE berkata...

Dila...
kakpinat ni peminat cerita Jepun dan kartun jepun...ngeeee....korea belum pernah pergi lagi..tapi jeruk sayur kimchi korea pernah juga makan..


Pak Man..
ladu tu manih letting...hok ni sedang molek jah...

PINATBATE berkata...

anak nah..
hehehehe.....
mak bolok?


kakAnie..
yang salut kacang ni lagi lembut dan nyamannn jer kat tekak...Alhamdulillah..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin