Jumaat, Februari 06, 2009

TUDUNG WARNA DIRAJA

Minggu ini bukan saja minggu yang sibuk tapi juga minggu huru-hara.Semua kerja-kerja di kebun tempat mencari rezeki tu kena selesai minggu ini juga.Dah lah cuti seminggu masa tahun baru Cina tu tak buat apa-apa..rileks habis..huh!sekarang baru lah sedap rasa nya!!terkinja-kinja menyiapkan kerja..

Oleh sebab terlampau banyak buat kerja kebun akibatnya urusan kat rumah pun terbengkalai terutama urusan kain baju..Ya Ampuunnn..kain yang dah berbasuh pun tak sempat nak lipat ditambah pula baju kotor..adeyy...tiap-tiap pagi jadi mak harimau mencakar longgokan kain baju nak cari benda-benda kecik, stokin, serkup tudung...kat mana nak beli mesin lipat kain agaknya?

Kat kebun pulak budak-budak yg dapat keputusan bagus masa PMR hari tu mulai beransur-ansur dapat tawaran sekolah asrama.Ada yg dapat SBP, MRSM..seronok lah minggu ni banyak jamuan dan hadiah daripada murid-dan ibubapa tanda terima kasih pada cikgu-cikgi kecil macam kami ni..

Walau pun bukan hadiah yg kami harapkan dari murid tapi sekurang-kurangnya bila anak murid jemput makan kenduri kesyukuran atau bagi hadiah,kad,ucapan terima kasih..kami rasa betul-betul dihargai....Alhamdulillah.

Macam biasa dalam ramai-ramai murid yang peluk cium ucap terima kasih tu ada juga lah segelintir murid yg dapat sederet A dan nak melangkah masuk sekolah asrama tapi buat muka selamba ala-ala tak kenal cikgu...kerek seyy...besar kepala betul..baru dapat kejayaan sedikit dah tak jejak bumi..dia ingat lahir-lahir terus pandai agaknya..orang macam tu tak ke mana lah..

Lainlah burung Petalawati yg kami jumpa di bawah muzium ni...

Burung Petalawati lambang kegagahan sultan .Kisahnya burung Petalawati ini sangat gagah mengawasi negeri Kelantan..sentiasa terbang berlegar di udara dan hanya menjejak bumi bila hampir nak mati.Pada zaman dahulu (sebelum sultan membeli kereta import) patung burung petalawati digunakan sebagai kenderaan @tandu membawa sultan atau putera sultan ketika majlis-majlis berkhatan,khatam Al Quran atau perarakan persandingan diraja.Bagaimana pun Mufti Kelantan telah memfatwakan patung burung ini mengandungi unsur-unsur khurafat...sebab itu sekarang hanya dipertontonkan sahaja..seni ukirannya halus buatan tukang dari Siam.


Ini pula gambar pintu pagar istana Sultan Trengganu..masa melintas kat depan pagar tu kami jenguk-jenguk kepala intai mana tau kot Sultan Mizan tengah bersiar-siar kat laman atau duduk-duduk baca suratkhabar Sinar edisi Pantai Timur kat balkoni..tapi tak nampak pun..baru teringat Sultan ada kat Istana Negara..yang pagarnya selalu penuh dengah bas-bas dan pelancong yg sibuk ambil gambar dengan polis berkuda yang berdiri keras kat kiri kanan pagar tu..

Oh ya.. Terima kasih Shazrul Iman bagi hadiah tudung sulam manik warna kuning diraja..selamat maju jaya.

3 ulasan:

JahRera berkata...

salam pinabate,

entri disampaikan dengan cara yg sungguh menarik. Sedap membaca.

selamat berhujung minggu.

manlaksam berkata...

Bagus budak Shazrul Iman tu....

PINATBATE berkata...

KakLela..
kami di Selangor dan KL cuti 3 hari ..Isnin cuti Thaipusam..adui lah seronoknya mengalahkan orang yg beraya..


PakMan..
Memang bagus budaknya..nak ke MRSM Kuantan minggu depan katanya..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin