Ahad, Julai 13, 2008

MASAK DAN MAKAN


Ada orang kata kakpinat ni beruntung sebab ada tiga orang anak perempuan..boleh menolong kat dapur..heheheh..Alhamdulillah, mudah-mudahan begitu...tapi orang tu mungkin lupa sementara menunggu mereka membesar dan boleh diharap untuk membantu, mau tak mau terpaksa melayan selera makan mereka yang berbagai ragam.Ada yang suka ini tak mau itu..sorang nak makan ini , sorang nak makan itu...Mujurlah anak lelaki sorang tak banyak ragam makannya...kalau dia suka dia makan banyak, kalau tak suka..makan sikit...namun makan tetap makan...

Kek coklat kukus ni permintaan Izzah..setiap minggu mesti suruh buat atau kalau dah tak larat nak layan tu beli ajer..dia tak jemu-jemu makan ..kadang-kadang bila buat muffin coklat dia tak mau makan sebab katanya tu bukan kek...nak jugak kek coklat...err...bukan ker rasanya lebih kurang sama jer...?Donut lagi satu yang Izzah suka makan...tapi yang pelik lagi ajaibnya dia tak suka topping coklat kat donut..suruh tabur gula jer... katanya pening makan donut dengan coklat.....gitu pulak...
Apa-apa saja masakan berasaskan ikan adalah pilihan Kakak tapi bukan anak-anak yang lain..kalau tak ada lauk ayam,daging atau udang sotong...pilihan utama mereka ialah telur mata kerbau aka telur ceplok...curah kicap..senang cerita...kalau hidang ikan,banyak lah cekadak tak mau makan..
Puding caramel ni kakak sorang yang suka..dia boleh hadap sebekas makan sorang-sorang...
Roti putih ni pilihan semua orang dalam rumah ni..terima kasih kat Maisya yang beri resepi roti ni..roti yang ada inti kaya, kacang merah,kelapa,sardin..apa-apa pun tak jalan...selalunya diorang suka cecah kari atau buat sandwich telur rebus jer dengan roti ni ...

Alhamdulillah...kakak sekarang dah boleh buat kek carot kesukaan dia sendiri...bangga betul dia bergambar dengan hasil pertama dia...keep it up Kakak...sebenarnya kek carot ni walaupun elok jadinya cuma tak berapa menggebu sebab kakak letak dalam bekas besar..tapi okey lah ..percubaan pertama kakak..dia siap bawa ke sekolah nak riak kat kawan-kawan dia la tuu....

8 ulasan:

Ajzie berkata...

Salam ziarah...saya dtg dari blog En Kamto.

Sedap2 makanan disini.

PINATBATE berkata...

AJZIE...
Terima kasih sudi bertandang ke mari...Dapur Ajzie laaaggiii power..menitik-nitik air liur dibuatnya...

mazudi berkata...

Huhu..
Ok la tu ada anak pompuan yg dah boleh masak kek sendiri.

apa kata kalau ada tiga anak jantan macam aku. Tak cerewet pasal makan, in fact nak makan pun susah, semua benda dorang tak suka.

Satu benda yg dorang sama sama suka ialah kuih bengka.

PINATBATE berkata...

MAZUDI...
hehehe..tu lagi senang...bagi jer makan bingka hari-hari...

Ct berkata...

pnat, sian hannah...semuga puteri cepat sembuh yaa...
blogmu kok singking tho...aku ora iso mboco wes sui..garek iso delok seng tajuk lunchbox wae..iki baru entok delok...

PINATBATE berkata...

CT...
iyo ker..?
tak tau lah camana jadi cam tu pulak...

Firman Nurmie berkata...

pinat

salam...
cantiknya anak dara diaaa....lesung pipit tu yg mahal. sy anak dara sorang jer baru 4 thn...lelaki 3 penattt

PINATBATE berkata...

NURMIE
Alhamdulillah..tiga lelaki..penat sekarang, mudah-mudahan senang hari tua..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin