Sabtu, Julai 11, 2009

MATI SEMUT KERANA GULA


Alhamdulillah..dah lama tak makan halawah ni akhirnya dapat juga makan segigit dua..Halawah Saudi yang manih leting ni kalau makan dengan qahwah arab yang pahit tu memang masyukk..tapi kalau makan kunyah-kunyah macam makan kuih wajik hari raya tu sambil tengok tv memang paras gula dalam darah bukan saja naik mendadak..tapi juga melompat terkinja-kinja dibuatnya..dua hari melekat rasa manis dia kat tekak..
Masa mengandungkan Hannah adalah masa yang paling perit berbanding mengandungkan anak-anak yang lain. Agaknya faktor usia dah meningkat,masa ni lah kena diebetis..Setiap kali nak makan nasi mesti kena inject insulin dan makan nasi pun bercatu.Paras gula memang tinggi dan doktor bukan saja tak bagi makan makanan dan minuman manis , segala jenis buah-buahan dan sumber karbohidrat pun kena kawal..Punyalah seksa..dah lah tekak masa tu tu rasa nak makan jer..Usah kata makanan dalam pinggan, tengok gambar atau bercerita pasal makanan pun boleh menitik-nitik air liur....

Alhamdulillah, lepas Hannah lahir tak ada pulak diebetis tapi kenalah juga berhati-hati. Sekarang bukan semut saja yang mati kerana gula, manusia pun ramai yang mati kerana penyakit gula..

Dua hari ni asyik tulis entry pasal mati jer..
apakah..?

11 ulasan:

cikgu mas berkata...

salam kak pinat

nk tapau sikit leh tak????kak..bagi manis sikit muka cheq yg dah masam kelat ni..berkaler2 gitu...halwa tuu...

aah lah k.pinat dah 2x sebut mati..terinsaflah pulak...sakit gigi..pas tu mati..pas tu diabetes..mohon doa dipanjangkan umur k,pinat kecik lagi si hana comel tu!!!

MiSs ZaH berkata...

huhuu... ingat manisan nie...
rindu plak nak g sne..
huhuuhuu... ble la dpt lagi g sne..
tenang saje kalu g sne... xnak balik rasa nye..!!! :')

silversarina berkata...

Halawiyat arab memang teramat manis, akak pun tak lalu habiskan kalau makan .

Kisah mati .... tazkirah buat kita semua .

dilaOHdila berkata...

wah kak pint
macam sedap jek...kenyal2 kenek untu sakit aduhnya tak tertahan erk
pernah kenek dulu tuh

Abiey69 berkata...

Sian semut mati juga engkau ngan gula ye... Manusia tak ambil iktibar ye... sang semut yang kecik pun boleh mati ngan gula... bukannya makan banyak seketul je.... manusia berketul2 and berguna2 mau tak kojol... hindarkan makan makanan manis.... Jaga kesihatan jaga diri, pesanan dari abiey

PINATBATE berkata...

Cikgu mas..
nak tapau? yang ni dah habis dah dikerjakan budak-budak ni..Tapi kalau cikgu mas nak,nanti kita cari kat Alamanda yer..kiosk yg jual kurma,kekacang dan buah zaitun tu ..

PINATBATE berkata...

Miss Zah..
Insyaallah.. berusaha dan berdoalah lah..

PINATBATE berkata...

Kak Rina..
Saya ada pengalaman dgn seorg kawan Arab masa study dulu,bila kami datang rumah dia,dia hidang halawah ni sebalang besar..kami ambil seketul dan cubit sorang sikit..rupanya dia kecik hati..dia kata halawah tu manis krn mengalu-alukan kita..kalau kita mkn sikit tandanya tak suka datang rumah dia..gitu lah pulak..

PINATBATE berkata...

Dila..
memang betul!
kalau nak makan kena tampal gigi yg berlubang dulu..kalau tak,alamat melompat-lompat lah cik Lat ..hahah!
adui!!

PINATBATE berkata...

Abiey..
Betul pesanan Abiey tu..
nanti saya panjang-panjangkan pesanan Abiey ni pada semut-semut yg lain..

Tanpa Nama berkata...

kak pinat,
terima kasih krn entri k.pinat amat bersahaja tapi penuh pengajaran. pahit tapi benar,manis tapi sakit..
tak pe cerita pasal mati. kita ini sentiasa perlu diingat- ingati..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin