Rabu, Mei 13, 2009

BUAH JANGGUS/GAJUS

Terima kasih 3 Efektif..khususnya Athirah and the gang..
kerana birthday suprise pagi tadi..sungguh rasa terharu dan berbesar hati..Terima Kasih.


Ada sebekas buah ini sedang masak ranum di dapur..nak buat apa yer..

25 ulasan:

en_me berkata...

buat teka teki: apa buah biji diluar? kehh.. salamms chekgu

PINATBATE berkata...

alahh...tu dah TERtunjuk gambar..kehkehkeh..

miji berkata...

tak penah lagi mkn buah ni

MrsNor berkata...

salam Pinat
epi belated besday.
lamaya tak makan buat ketereh (gajus) tu... sedapnya makan colek

manlaksam berkata...

Pinat,
Buat colek....cicah garam, gula, cili api.Tapi tak lah sedap sangat, sekadar gitu-gitu!.

cikgu mas berkata...

Kak pinat..
daku mengidam..meleleh air liur baby ku nanti..
mana budak-budak ku dapat?

silversarina berkata...

Baiknya anak2 murid buat surprise birthday party , mesti cikgunya juga baik.

Buah ni susah nak jumpa dah sekarang, kalau makan cicah kicap ...meleleh air liur akak ni :)

tchersally berkata...

ermmm..Pinat, bukan ke bijinye tu org panggang..eh..ye..ke..ntah lah..

PINATBATE berkata...

miji..
rasa dia masam,manis,kelat..ntah lah camana yerk...buah-buahan nadir ni..dah hampir pupus..

---------------------------------------
MrsNor..
owwhh..baru teringat!budu ketereh tu ada gambar buah ni kat botol dia..
psst..maring kawe jumpo budu ketereh hok packing baru saiz kopi radix..tok sey paka botol doh..molek nok bawok kelik kg Miami..ahaks..

PINATBATE berkata...

PakMan..
saing saing hok suko makey ccollek tu brahi sungguh!
lepas tu lidah rasa semacam jer..

---------------------------------------
cikgumas..
alamak..siannya..buah gajus ni hubby bawa dari Lumut..saja nak tunjuk dan bagi anak-anak rasa..malangnya tak ada sorang pun yg suka..kehkehkeh..

PINATBATE berkata...

Kak Rina ..
saya naik seganlah pulak..semlm 3 Efektif siap buat sebiji kek coklat siap lilin lg..(sy berdoa jgnlah pengetua round masa budak tgh kenduri dlm kelas)..hari ni bila masuk 3 Kreatif diorang bangun nyanyi satu kelas ..adoi lah..segan dgn cikgu kelas sebelah...

---------------------------------------
tchersally..
betullah tu! hari tu kami pakat borong kat Pengkalan Kubur..kat Langkawi pun banyak..made in Siam.. diorang kopek pakai mesin kot..yg ni susah betul nak kopek ambil biji dia..

Amermeftah berkata...

Bakar dan makan bijinya!

Pak sedara saya makan buahnya buat ulam dgn nasi, bukan pucuknya saja.

PINATBATE berkata...

Amermiftah..
buah pun buat ulam jugak yer..alamak!..nak try lah..
kalau pucuk dia memang kakpinat suka..ubat awet muda tuu!ahaks..

biji tu bakar baru kopek isi atau kopek dulu baru bakar?

aNIe berkata...

pinatbate...yan gakak tau...orang makan kacangnya kan?...buahnya boleh makan ke?

Orang kata...pucuk gajus buat mereka yang nak menjarakkan anak...hehehhe...sedap...lemak pucuknya...akak suka

PINATBATE berkata...

kak anie..
buah yg kuning tu boleh makan juga..tapi kena cari yg betul-betul masak kalau tak habis bergetah mulut dan gatal kerongkong....

owhh..itu ker khasiatnya..

dilaOHdila berkata...

happy belated behday kak pint
& happy mother's day
moga diberikan kebahagiaan selalu

** adui gajus bestnyaaaaaaaaaaaaaaa

Ajwin Ajeera berkata...

eh,
birthday mak pinat ke?
happy belated birthday..
:)
semoga ppnjang umur,murah rezeki..

rasa buah tu mcm mana eh?
msti sedap..

Ct berkata...

pinat..epy besday. Buah tu cuci, sagat dan buat kerabu..macam kerabu mangga..sedappp...

Precious berkata...

potong2 cicah ngan gula n kicap! Sodap tur ... Hmmm ... meleleh air liur!

PINATBATE berkata...

Dila..
busy erk sekarang..

-------------------------------------

Awin..
sedap!sedap!rasa dulu baru tau..

PINATBATE berkata...

CT..
kerabu yer..?wow!boleh try ni..

---------------------------------------
Precious..
Lagi sedap kalau makan ramai-ramai lepak bawah pokok sambil borak-borak..yuhuu..nikmat!

Faizal berkata...

Lama dah x makan buah kelat ni.

Amermeftah berkata...

Bakar dulu agaknya, tapi jaga-jaga, getahnya memercik, kalau terkena badan payah tanggal, kononnya boleh cacat, bau asapnya pun tajam.

PINATBATE berkata...

Faizal..
mula-mula gigit memang kelat..dah lama-lama syiok woo..

-------------------------------------

Amermeftah..
mak aii...cacat tuu..seram lak..
makan yg dah siap peket jer lah..

Razna Creation berkata...

lama dah tak jumpa buah ni..

dulu-dulu makan gitu je kat pangkal pokok.. yg masak betul manis jugak..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin