Selasa, April 29, 2008

WARNA SURAM

Hidup ini penuh warna- warni.
Seperti kisah kami .

Sewaktu saya kecil,kami berdua sangat rapat...Saya masih ingat kami berdua berbaring di atas katil besi yang tinggi sambil dia bercerita kisah-kisah nabi, sang kancil ,pak Pandir,si Tenggang,Noriti sepit udang,kisah ayam togel,sang Gedembai,nenek kebayan dan macam-macam lagi..Dia juga mengajar saya mengaji al Quran sambil menyemak hafazan doa iftitah ,doa qunut dan tahiyat akhir saya..sesekali dia bersyair dan saya mendengar khusyuk..

Zaman remaja saya juga diwarnai dengan pengalaman manis bersamanya....saya belajar membuat roti canai,serikaya telur,serawa durian,sayur pencok Melaka,gulai ikan dengan ketumbar jintan dan masak lemak cendawan dari kebun...

Kami menanam pokok bunga di halaman rumah sambil dia memperkenalkan pokok beluntas,bebuas,kadok,sekentut,temulawak,halia bara,tunjuk langit,hempedu bumi...oh ya,kami berdua menjemur akar dan herba untuk membuat jamu dan bedak sejuk harum pandan ..

Di dinding rumah tergantung hasil kerjatangan kami , gubahan bunga dari reben merah jambu dan polisterin putih...kami membuatnya di beranda rumah sambil bercerita..ya,frame bunga itu masih ada di situ,seperti saat ia mula-mula digantung dulu..

Hampir dua bulan lalu saya datang menemuinya ..Sewaktu saya mencium pipinya,dia mencium sikecil Hannah yang saya dukung ditangan kiri...pandangan matanya kosong..seakan lupa menitipkan kata-kata nasihat seperti selalu..

Hari ini saya menyimpan kemas semua lipatan kenangan itu di lubuk hati yang paling dalam.Dia telah pergi ..jauh...jauh...
Saat subuh yang hening Allah mengambilnya semula dari kami anak,menantu,cucu dan cicit yang menyayanginya. Mudah-mudahan Allah menghimpunkan nenda ku Hajjah Salbiyah bt Hj Idris di kalangan ahli-ahli syurga...amin. Al Fatihah.

1 ulasan:

Shinky, mama of Malaekah berkata...

Innalillah hi wainnailai hi rojiun. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh nenda pinat, dan semoga beliau ditempatkan di kalangan para ambia. Amin.

Menyusul nanti kita pulak kan pinat, hanya masa yang menentukan. Salam takziah dari shinky untuk pinat sekeluarga.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin