Ahad, April 13, 2008

SABTU DAN AHAD


Seawal jam 7.30 pagi semalam dah terpacak depan pagar sekolah hantar kakak dan abang pergi ke kem ini .Sebenarnya kem ini untuk pelajar-pelajar tingkatan satu yang terpilih saja..bila tengok aras budak-budak tu tak jauh beza dengan abang yang darjah 3 dan kakak yang darjah 5 tu...apa salahnya ambil peluang tumpangkan sekali budak berdua ni..Lagipun ustaz dan ustazah dah bagi kebenaran..Sebenarnya saja nak bagi diorang ni aktiviti daripada duduk tengok kartun sepanjang hari..

Abang dengan kakak duduk kat belakang sekali sesuai dengan status menumpang tu..Slot pertama Ustaz ceritakan kepentingan solat dan kaifiat solat.Selepas minum pagi ustaz buat tunjukcara kaifiat solat makmum masbuk dan makmum muafik..lepas tu ada LDK ustazah semak bacaan fatihah,tahiyyat akhir dan doa qunut..Masa ni abang tunjuk eksyen sebab dia dah hafal semua tu...ada pulak budak dalam kumpulan dia yang tak hafal lagi walaupun dah tingkatan satu..
Sebenarnya budak berdua ni tak ada masalah tentang solat samaada bacaan atau perbuatan sebab diorang dah belajar pun...hanya yang jadi masalah besar ialah PERLAKSANAANNYA saja...susah betul nak menanam roh solat dalam jiwa anak-anak..payah betul nak menyuruh anak-anak solat cukup lima waktu,solat sempurna tak perlu di suruh,lebih-lebih lagi diawal waktu..Kalau tak kena jerit pekik tak sah terutama solat subuh dan asar..

Abang terutamanya selalu sangat main tipu..solat tak ambil wuduk lah..kadang tu dah basah berwuduk dia bantai main atau tengok tv bersambung-sambung ..akhirnya tak solat sampai habis waktu..tiap kali solat nak kena ajak berjemaah atau kalau dia solat seorang kena tunggu kalau tak dia solat patuk ayam jer..sekelip mata dah siap...aduhai..masa kecil ni kalau tak di lentur takut dah besar nanti lagi payah ..Nauzubillah.


Pagi Ahad macam biasa buka kedai dobi ..
tak habis-habis pekerjaan membasuh,menyidai,melipat,menggosok dan menyimpan baju ni..alangkah bagusnya kalau ada syarikat memasarkan baju pakai buang macam diapers tu..buatlah pelbagai fesyen,warna,corak dan saiz...kan mudah..lepas pakai buang jer..

Minggu ni stop buat roti sebab nampaknya bebudak dah jemu kena paksa makan roti...lagi pun roti kismis ni tak berapa ummpp lah..tak laku macam selalu.

Macam biasa, roti yang tak laku akan di modified kasi naik taraf...apa lagi..Tadaa...

Puding roti peach...


Hari ni bangun pagi terasa leher sakit pulak ..tak tau lah kenapa tegang semacam tak boleh menoleh...salah bantal kot..tapi nak jemur bantal tu cuaca mendung jer...harap-harap cepatlah baik..kalu tak alamat jadi macam robot jer pandang depan tak boleh menoleh....

2 ulasan:

tehbunga berkata...

pinat
thanks lewat blog teh
nak tahu jus intra, nanti teh email ek
cuba la sebotol dulu

dilaOHdila berkata...

amboi BMW sudah start aaaa;-)
kak...puding roti tuh buah peach mengancam ler.....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin