Isnin, Disember 13, 2010

SPIRAL POTATO PUNYA CERITA

Ceritanya bermula begini..jeng..jeng..jeng...Please..buat-buat suprise. Kami selalu beli potato spiral ni kat Pantai Jeram. sebiji dua hengget.setiap kali beli mesti tak cukup sebiji seorang..sebab anak-anak suka sangat lah.

Masa dekat Pengkalan Balak,Melaka hari tu kami jumpa ada makcik jual potato spiral ni harganya sebiji seringgit. Wah! sungguh berbaloi-baloi..Jadi anak-anak ni berulang-ulang beli potato dekat makcik ni.Punyalah bahagia masa tu..hingga mereka dan keluarga mereka terlupa rupa-rupanya dah dekat sekilo makan potato dan duit mak diorang yang jadi tukang sponsor pun dah tinggal dua tiga helai jer..Ya ampuunnn..
    Gambar potato Pengkalan Balak yang jadi pojaan tu..
Demi masa depan yang lebih cemerlang saya pun mencari maklumat kat mana nak beli mesin pemutar kentang   sekali kau hah!..setelah berfikir-fikir  isyy! tak jadilah nak beli mesin tu..tak berbaloi pulak setakat nak makan anak beranak...lainlah kalau nak buat bisnes kentang kat kantin sekolah kan...baru gempak..mesti laku punya..;)

Ohh! Tiba-tiba pagi tadi tanpa disangka-sangka kawan saya Liza yang sedang bercuti sambil membuat kajian makanan dan pemakanan di Fukouka,Jepun telah menunjukkan sebahagian hasil penemuan barunya di SINI Wah! apalagi..tanpa menoleh kiri dan kanan saya pun terus berlari laju menuju kedai runcit membeli kentang.Vromm..! Ehh..macam cerita kartun pulak... hasilnya..


Hasil kali pertama...kentang goreng celup tepung tempura.

Selepas hampir sepuluh biji kentang menjadi bahan ujikaji barulah saya dapat menghasilkan kentang spiral yang nipis sekata dan kini saya faham pepatah Jawa yang mengatakan practise make perfect.

Hannah dah ready nak ngapp..mak kata..jap! jap! nanti mak ambik gambar dulu..!
Alhamdulillah,seronok anak-anak makan dan puashati dapat buat potato putar sendiri.Kepada Liza diucapkan terima kasih dan ingatlah pantun ini,..
                                         kalau ada sumur diladang,
                                         boleh kita menumpang mandi,
                                         kalau ada teknik masak yang senang,
                                         boleh kita berkongsi lagi.

                                                              Jemput makan !

13 ulasan:

bujal X berkata...

nak jugak..

makcik slalu dtg jeram kah?

PINATBATE berkata...

Bujal..
Selalu jugak sambil tengok anak kat asrama..dan balik kampung..

Tanpa Nama berkata...

Batotis mmg kegemarn sy.nak jugak k.pinat..huaaaa sy tgh ngidam ni..hahaha

PINATBATE berkata...

Tengah mengidam? owhh kesiannya ..macamana nak kirimkan batotis ni yer..boleh cik 'Tanpa Nama' perkenalkan diri ? ;P

CM berkata...

salam

bagusss yer kakpinat ni,,senantiasa memikirkan masa depan yg gemilang,,,

PINATBATE berkata...

CM,
hahah! bagus mmg baguss..;P

mamawana berkata...

Assalamualaikum

Sedapnyer spiral potato.....nakkkk

hana berkata...

kite nak jugak boley? hihi

Zaitun berkata...

Macam kak Zai juga teringin nak beli Bm tapi kenangkan tak berbaloi tak jadi beli.

Memang makanan kegemaran seisi keluarga.

Uncle berkata...

Kelas.......memamng kena belajar ni....mana tahu boleh masuk dalam menu!

PINATBATE berkata...

mamawana
senang saja nak buat.sambil tu boleh melembutkan jari jemari..trylah..


hana
hana pun nak jugak..? boleh..bolehlah buat sendiri..senang jer tu..;P

PINATBATE berkata...

kakzai,
huhuhu..terkena kat saya tu..tengok org lain ada BM saya pun sibuk nak beli..akhirnya tersadai jer BM tu ..tak sempat-sempat nak guna..


uncle,
wow! kalau masuk dlm menu,kena bagi komisyen kat sini tau..huahahah!

naurahschooleaver berkata...

(: see my post entitled post for pinatbate alwan .

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin