Isnin, November 09, 2009

BUKAKANLAH PINTU HATI

Minggu lepas periksa akhir tahun di sekolah agama. Minggu ini exam di sekolah kebangsaan pula..
Alhamdulillah..tak ada masalah besar menyuruh Izzah baca buku..tapi kalau dengan si Abang..memang pening tahap makan penadol 2 biji pun tak hilang punya..budak bertuah katakan..:)

Peristiwa minggu lepas ..
Dialog lepas jawab kertas subject Akhlak kat sekolah agama..

Abang boleh jawab tak tadi?

Fuhh!! rasa nak jawab dua kali lah mak..

kenapa pulak?

Senang sangat soalan tu..abang dah habis jawab pun masih tak habis-habis lagi masa menjawab..

Kalau dah habis jawab, semaklah jawapan abang..mana tau ada yang silap tulis..

Abang dah semak pun masih ada masa lagi..sikit sangatlah ustaz tu bagi soalan..

(Monolog mak dia dalam hati: Yer lah..soalan Akhlak bolehlah kau cakap besar..)

..................................................................................

Dialog lepas jawab kertas Khat

Macamana tadi..?

Fuhhh!!! cantik giler abang buat khat tadi makkk...

Yer ker..?

Yer! tapi separuh mukasurat jer cantik..separuh lagi tak berapa cantiklah..

Aitt!! apasal jadi macam tu pulak

Yang separuh mukasurat tu tak cantik sebab tangan abang dah penat....kenapa nak tulis banyak-banyak kali ntah...tulis sekali cukuplah..takkan ustaz tak nampak apa yang abang tulis tu...

(Monolog mak dia dalam hati : Akal malas menulis, ustaz pulak kau salahkan yer .....nak kena rebus budak ni biar masak ..ggrr.. )

..................................................................................

Dialog lepas jawab kertas bahasa Arab pulak..

Hari ni boleh jawab tak..?

Boleh sikit

Kenapa tak boleh banyak..?

Ustaz tu peliklah..dia kan tau Abang ni orang Melayu, tapi ustaz nakkk jugak soal dalam bahasa Arab..manalah abang faham ustaz tu tanya apa....

(Monolog mak dia dalam hati: Nak kena fire budak ni...)

..................................................................................

Peristiwa malam ni....esok nak jawab kertas matematik..

Esok pagi mak ingatkan abang nak minum air zamzam yang mak simpan tu yer..

Kenapa tetiba nak minum air zamzam?

Kan mak cakap air zamzam tu ada berkat..kalau kita berdoa masa minum air zamzam, Allah kabulkan doa kita...mak yang cakap, mak lupa pulak..

Betullah tu..tapi abang nak berdoa apa ni sebenarnya..

Abang nak mintak terang hati..abang rasa hati abang gelap ni...

HAH! gelap hati kenapa...?

Abang tak buat latihan matematik pun nak exam esok....tapi tak per..nanti lepas minum air zamzam tu teranglah hati abang...

(Monolog mak dia dalam hati : kalau besok besar kau tak dapat jadi lawyer pun tak apalah bang..asal kau tak jadi LOYAR BURUK sudah.....Ya Allah! saborrr jerr...)

12 ulasan:

Ayah Zain berkata...

Salam Pinat,

hahahha, bravo. anak jantan kan. Orang bugis panggil bachok (Jantan).

Mak dia kena banyak solat tahajud, Insya Allah. INsya Allah, boleh dilentur tu. Jangan bimbang lah. Itu tanda-tanda anak yang gifted.Mesti berjaya bila besau.

PINATBATE berkata...

Ayah Zain..
Mudah-mudahan AZ..mak dia ni yg tak tahan melayan kerenah abang..ada saja putar belit helah bela diri budak sorang ni...

kucingorengemok berkata...

LICIK, hehehe

dilaOHdila berkata...

walah kak pint
lucu tenan anak lanag mu kuwi
delodok yo wongey IKI....he he he

Uncle berkata...

Dear Pinat.
Ketokohan yang terserlah...harus digilap!

PINATBATE berkata...

KOG..
memang licik dengan tipu daya...berasap tau!

PINATBATE berkata...

dila...
mboh melok laku neyy sopolah bocah iki..mak eyy baikk...;PP

PINATBATE berkata...

Uncle..
hahah!ketokohan apa tuu....?

aNIe berkata...

hahaha...Pinat...gelihati akak baca kata2 cik abang pinat tu...pandai dia ye...

Memang macam loyar buruk pun...

mazudi berkata...

Anak saya pun pernah bagi alasan kat cikgu dia yang jari dia dah pening bila banyak sangat mewarna kat sekolah.

PINATBATE berkata...

kak Anie..
jangan lah sampai besar dibawaknya perangai loyar buruk dia tu...alahai..

PINATBATE berkata...

Mazudi..
jari pun boleh pening..?
hahaha!..itu lagi bijakkk..
macam-macam perangai budak ni yer..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin