Sabtu, Ogos 16, 2008

SENYUM SEINDAH SURIA

Senyum hari ni sampai kening, bangun pagi kepala terasa lapang jer...cuti seminggu ni dapatlah menghela nafas yang hampir tercungap-cungap sejak beberapa minggu kebelakangan ini...
Walaupun namanya cuti, banyak juga kerja yang dibawa balik...berlonggok-longgok skrip jawapan nak ditanda..tapi sekurang-kurangnya hati lapang..boleh buat malam-malam sambil duduk depan pc ni...sebenarnya dalam kepala ni banyak rancangan bersusun-susun....nak kemas almari baju, nak kemas kabinet dapur, nak buat kek, nak baca buku, nak beli baju raya untuk budak-budak...malaslah nak bersesak bulan Ramadan ..sedia dari awal , senang...


Bila budak-budak bercuti ni, macam-macamlah kerenah diorang...Abang bangun subuh tadi bukan main susah, apasal ntah..bila hari cuti jer automatik bangun lambat..jenuh berpujuk suruh solat subuh, tak jalan jugak...akhirnya jerkah sekali sambil kengkonon hayun-hayun hanger baru lah mencicit masuk bilik air...

Izzah pun sama juga, selalunya tiap hari tak payah disuruh makan ubat sebelum pergi sekolah, pandai jer makan sendiri.. tapi pagi ni buat hal tak mau makan ubat lah, nanti dulu, nanti dulu, makan esok lah...eehh...budak bertuah sorang ni ..

dah tu buat jadual sepanjang cuti, tetapkan bila masa diorang boleh main, tengok tv , tuition, mengaji, ulangkaji...nampak gayanya hari pertama ni masing-masing patuh ikut jadual..tak tau lah esok lusa...

yang pasti sekejap-sekejap asyik minta duit jer...mula-mula panggil motor aiskrim ..dah dapat sorang satu...lepas sejam bila motor tu round kali kedua diorang panggil lagi...layan jugak lah bagi duit sambil warning-warning...eehh...lepas sejam bila motor aiskrim round kali ketiga diorang panggil lagi....amboi..tak boleh jadi....macam ni kalu cukup seminggu mak isytihar bankrap lah nak oiii...

Penyelesaiannya ...buatkan tiga jug air..satu jag air milo, satu jug kordial anggur, satu jug sirap merah...nah kau...bungkus buat aiskrim Malaysia...abis cerita...penuh peti ais tu.. korang makanlah aiskrim tu sampai habis...besok mak buatkan aiskrim bandung, aiskrim oren, aiskrim asam boi pulak...mak pun teringin gak nak makan sama....yang penting selamat duit tengah-tengah bulan gini...Alhamdulillah..

5 ulasan:

cikgu jawe berkata...

ehehe. aiskrim tu kalau jual kt anak2 jiran pun boleh gak.

psssttt.. kdg2 mak bapa pun liat nk bangun waktu cuti nih. ehehe

Quinary berkata...

Masak bubur kacang hijau ke, bubur pulut itam ke, pastuh wat eskrem sedap gak kak pinat... kalo rerajin leh wat cendol kasik beku jadik eskrem :)

JHaZKiTaRo berkata...

SALAM ZIARAH DARI BUMI DUBLIN.. :)

dilaOHdila berkata...

wah cuti panjang biarpun seminggu tu kira panjanggak langkahnya erk kak:-)
kenduri kahwin sana sini.....
emak abang kene buat stok aiskerin dalam icebox
supaya orang naik motor tu jenuh dok tunggu abang pangil2 dia...(hehehehe)

PINATBATE berkata...

CJ

tak sampai hati pulak nak jual kat anak jiran...lagi pun tak sempat nak jual dah habis....




QUINARY

masalahnya malas lah pulak nak buat bubur kacang...kehkehkeh..rasanya kalau buat bubur pulut itam, tak sempat beku dah licin...



JHAZKITARO

Selamat datang, terima kasih sudi singgah ke mari ..



DILLA

Cuti panjang tak dapat melangkah panjang, abah diorang kerja..balik kampung pun sekejap, minggu depan Insyaalllah..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin