Jumaat, September 04, 2009

ROAST TURKEY WITH CHESTNUTS

Ada sebiji buah sukun yg masak ranum di dapur dan sesuai benar dibuat cekodok aka cucoq aka jumput-jumput ...pernah maka cekodok sukun? perghh!! sedap ..! semangat berkobar-kobar masa blend sukun ni..yer lah banyak kan..sebiji sukun kalau tambah tepung boleh dapat dua dulang besar cekodok tu..boleh bagi kak Siah belakang rumah,boleh isi dalam mangkuk membalas koewtiow goreng Kak Ros semalam,kalau ada lebih lagi boleh hulur kat Pak Bago van budak sekolah,boleh bagi..aahh..ramai lagilah yang boleh merasa cekodok sukun ni....Uncle Ramu rumah hujung tu pun boleh merasa sekali..kalau dia nak laa...

Cara membuatnya?
Senang saja puan-puan..mula-mula blend sukun yg masak ranum tu dengan gula...malangnya balang gula dah licin..gara-gara stock gula kat kedai dah kena sorok ...nasib baik ada baki gula setengah peket dalam kabinet, kita tuang semua..lebih manis lebih enak kann..lepas tu gaul dengan tepung hingga sebati dan mesra kemudian letak secubit garam..tak tau apa rasional letak garam tapi sejak anak dara dulu mak ajar macam tu, jadi ikut jer lah cakap orang tua...kalau lawan nanti berdosa.

Dah tu apa lagi..panaskan minyak dan mula men'jumput'..
tetibaaa...berdesing jeritan nyaring my PA yg dedikasi tu...

"IBUUKKKKK!!!
YG DALAM PLASTIK ITU GARAM..BUKAN GULA......APA IBU MASUKKAN SEMUA?????"
eerrk....
haaa???
aiiyaakkkk..!!!
laaaaaa.......awat hang tak khabaq Peah oii..????
dah tu..tepung cucoq sebesen ni nak buat apa?
baja?.penyaman udara?..hamper hari raya??..
uuwwaaa....!!

dah bukan rezeki,sabar jer lah...
puan-puan pun sabarlah yer..tajuk kat atas tu tak ada kena mengena..

22 ulasan:

JahRera berkata...

cikgu pinat,

apa dah jadi??? hahaha.

ayam belanda dah makan semua buah berangan lepas itu tuannya mengidam nak makan cucuk paramitsu, akhirnya melopeh!

kalau nak, akak boleh pilihkan nama jepun utk cikgu. maklum kalau nak.

selamat meneruskan ramadhan.

PINATBATE berkata...

Salam KakLela..
tak tau lah apa dah jadi..sayang betul terpaksa buang tepung tu tadi..
nama Jepun?
wow! nakk..!!

cikgu mas berkata...

alahai cikgu pinat...punah harapan ku dan abg samad nk merasa cucuq sukun k.pinat..


psst: uncle ramu tu abg samad kata dia kenal..hehe

PINATBATE berkata...

cikgu mas...
lain kali Insyaalah,...kali ni kak pinat akan pastikan gula tidak bertukar jadi garam lagi..
adoilah..boleh masuk pulak segmen berkenalan dengan kerabat abg samad kat sini yer..

Asnija berkata...

Cik Pinat,
Saya berkejar ambik buku nak salin resipi Roast Turkey...waduh glamer nyer resipi buka...mana pulak dapat turkey...aisey...anti climak betul...

sayang nye bancuhan cekodok tu...apa kata masukkan udang ke apa ke...so jadi cekodok savory...cicah ngan sos cili pasti sedap gituh...

silversarina berkata...

Ingat turkey tu disalut sukun sebelum diroasted ..... boleh buat playdoh untuk anak2 tadika main ...hihihi.

MiSs ZaH berkata...

teman ingatkan kome masak 'ROAST TURKEY WITH CHESTNUTS'...
ropenye..
kecodok sukun...
ate.. cekodok sukun manis..
jd cekodok sukun masin...
ish3!!
tula.. dah nama dlm bln pose..
mane kome leh rase..
ye idok.!!
hehehee..

slmt b'pose & slmt hari raya..~!!

PINATBATE berkata...

Cik Asnija..
masin tu bukan sikit-sikit punya masin..bayangkan,sesenduk besar garam masuk dalam besen...tak boleh nak tolong lagi dah..udang pun pitam!

psstt...Parit Baru kat tebuk apa?



kakRina..
ekekeke..
turkey pun saya tak pernah rasa..apa lagi nak balut dgn sukun bagai..saja buat gempak ayat frust tak dapat makan cekodok sukun..


Zah...
ateee..masak sambil berangan ghopernyerr..

manlaksam berkata...

Pinat,
Boleh kena darah tinggi tu......nasib baik cepat sedar.

pB berkata...

dulu pB bubuh garam dalam nescafe O ...

bukan sengaja tau ....

Asnija berkata...

Kak Pinat,
(saya panggil akak dulu la ye, tapi kita ni lebih tua kot dari awak, sebab terikut Mas panggil K.Pnat le ni...)

Mak...aii...orang kampung saya ke nih? Saya tak duduk kat tebuk, saya duduk tepi padang sekolah parit baru tu...

tapi saya dah lama pindah dari kampung tu, tak de sapa dah kat situ, dah lama duduk kat Pekan Sabak, la ni, ajak mak dan abah duduk kat puchong...best diorang dok belakang rumah...rindu-rindu, terus melepak kat situ...

kat sabak tu memang banyak sukun...mak saya pun suka buat cekodok sukun, tapi kerepek sukun kegemaran ku...

dilaOHdila berkata...

salam kak pint
ingat kan tadi dilla salah masuk rumah
kut rumah mat gebbu ke? lor umah kak pint
berwajah baru sempena raya erk (hehhehehe)
puas nak tulis kat sini sebab umah dah lueh......

en_me berkata...

garamm jerr.. ekeke

PINATBATE berkata...

PakMan..
serba salah dibuatnya..
makan cucur masin naik darah tinggi,
buang sebesen tepung pun naik darah jugak pakman..huhu..



pB..
nescafe masin?
mesti pening tu..haha!

PINATBATE berkata...

Datin Asnija..
(saya ikut CikLie panggil cenggitu)
Arwah atuk saya asal Tebuk Rukun..skrg masih ada saudara mara kat sana..Sukun tu dari rumah mak kat Tg Karang..


Dilaa....!!
Rindu kat Dila..lama tak masuk sini..tak dapat cat rumah raya ni, buat renovation kat blog jadi lah..haha!


en_me..
mujur garam..kalau asid ker bahan toksik ker..masuk suratkhabar lah jawabnya..errkk..

Imran Paris berkata...

Pinat...sukun...kalau cheq kat Paris...sukun tu dah terbancuh dgn seguni garam pun cheq basuh balik dan goreng semula....sedapnya sukun...manala nak dpt kat sini :(

muor76 berkata...

sukses... sukses... cukup puas ati...

aik nih ayam ke kayu?

tu ler yg aku teringat bile terpandang garam

pinatbate berkata...

Cik Imran..
adoi lah kesiannya peminat sukun..jangan mengidam macam mengidam coklat datin asnija dah lah..



Muor..
hahaha!
yang ni bukan ayam bukan kayu tapi songkok tarbus daa....

akudimar berkata...

muahahahaha....
kak pinat meh sini carik gula kat sini, tokey sorok gula kat sini kawan aku daaaa...
wakakakaka...jadik ikan masin lah cekodok tu...

PINATBATE berkata...

Dimar...
aterr komer kamceng dengan tokey sorok guler ghopernye ...ngaper idak berkabor ke teman..buleh teman numpang berkawan...

chekgu BaniHassim berkata...

habislah kapal garam tumpah dlm cekodok...
haha

PINATBATE berkata...

apa nak buat...kapal bocor...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin