Khamis, Jun 18, 2009

HADIAH

Semalam sewaktu berjalan keluar dari kelas 3 Kreatif ada seorg anak murid menghulur hadiah..alas meja satin bunga biru..baru balik dari Beijing katanya..kebetulan tak lama lepas tu ada seorang murid lelaki pulak hulur kurma dan kekacang dari Mekah.
Alhamdulillah..macam tu lah lazimnya kalau baru buka sekolah, ada saja anak-anak murid yg balik bercuti atau umrah hulur hadiah..rezeki jgn ditolak..

Sejak kebelakangan ni kalau difikir-fikir banyak betul dapat hadiah dan cenderahati dari murid-murid. Bermula dari potong kek harijadi dalam kelas sampailah hari ni rasanya tak putus-putus ada saja rezeki..org memberi kita merasa kata Cikgu Bedah..Syukur!

Ini sebahagian hadiah yg murid-murid beri masa hari guru..paling meriah dapat hadiah sebakul hamper yg sarat dgn coklat!..Semua hadiah dlm gambar ni ada yg sudah digunapakai, ada yg disimpan dlm almari kaca, yg digantung di dinding dan ada juga yg dah masuk dalam perut..Terima kasih daun keladi..

Tudung hadiah dari Hanis ni nak pakai dgn abaya hitam sulam bunga merah dari Madinah pagi Jumaat nanti..mudah-mudahan menjadi amal jariah yg berpanjangan..

Kadang-kadang tu rasa bersalah pula bila terima hadiah dari anak-anak murid ni...macamanalah nak balas hadiah yg banyak-banyak ni..yg hairan tu murid yg selalu kena marah,yg selalu kena jegil tu lah yg selalu bagi hadiah..

Kepada anak-anakku semua ,
berusahalah mencari ilmu dan mengamalkannya.Bukan harga hadiah yg menjadi ukuran tetapi keikhlasan kalian bersusah-payah amat menyentuh hati.Marilah kita saling berdoa mudah-mudahan hidup kita sentiasa dipayungi kasih-sayang Tuhan.

15 ulasan:

tchersally berkata...

Pinat,
walau bukan hadiah yg kita pinta dan harapkan..tp bila ada pelajar ingat pada kita semasa mereka bersama keluarga melancong..buat umrah dll..itu yg bisa buat kita terharu ..kan..?

dilaOHdila berkata...

wah cikgu banyaknya dapat hadiah tu
alhamdulillah ingatan murid pada cikgu memang besar ertinya:-)

kakPINT
tudung merah itew kok sama dong. Saya juga ada....

PINATBATE berkata...

tchersally,
betul tu..



Dila,
wah! boleh kita buat kumpulan nasyid pakai tudung sama..Dila ketuanya ,kakpinat miming kat belakang..

aNIe berkata...

Pinatbate...tu yang bestnya jadi guru...disayangi oleh murid2...dpt hadiah lagik...

manlaksam berkata...

Tersentuh pula hati Pak Man membacanya.....

en_me berkata...

chanteknyerr tudung ittewww..

cikgu mas berkata...

salam kak pinat..

nama pun cikgu sporting mesti budak sayang..cikgu kaki outing mcm saya ni,naik cuti baru ni dapat kurma,coklat n keychain dari London..tersipu2 siput sedut saya.dapat coklat beli kt Harrods ,ingat bebudak tu kat kite..kekdg mak diaorang pun bagi hadiah,masa first posting kt bentong dulu cheq dapat dorian hari2,tempoyak tak yah ckp lah dari anak murid kt felda mempaga n sertik,budak2 kg lagi syahdu bila br hadiah kt cikgu..mempelam ,rambutan bagai..ada kawan saya kt ylu tembeling dapat lidah kobau budak suruh buat sup...alamak terpanjang lak share experience..lagi satu k,pinat buat jer karipap jerawat bwk pi sekolah ,kompom licin diaorang sosah..he,he

Helmiyani berkata...

waaa... akak ni mesti cikgu kesayangan sampaikan diaorang kuar berjalan, akak tetap diaorang ingat.. :)

PINATBATE berkata...

kak Anie..
betul tu kak..tapi dlm ramai-ramai tu ada juga segelintir yg benci dan asyik tak puas hati jer dgn cikgu ....




Pak Man..
Kalau mengajar di kg lagi meriah anak murid beri hasil kampung kan Pak Man..mak dan bapa saya cikgu pencen..dulu tiap kali musim buah memang kenyang!

PINATBATE berkata...

en_me..
kalau org hadiah,apa saja cantik bagi saya..dah pakai pun pagi tadi pergi sekolah..hehehe..



cikgu mas..
Gelaran cikgu sporting ni buat kakpinat syahdu jer ..hahaah!

PINATBATE berkata...

Helmiyani..
Tak adalah kesayangan..ada jugak murid yg meluat kot..asyik bleber jah..

Thanks CikuNunu sudi singgah blog kakpinat yg ntah apa-apa ni..;D

liza berkata...

slm kak.. terasa bahagia bila pgorbanan ini dihargai kan?.. wpon bkn hadiah yg kita pinta sbnrnya..

CIKGU PANJI berkata...

wow...mesti cikgu yg disayangi anak murid ni.

cikgu zainab berkata...

Salam Pinat,
KN terkenang2 lagi...memang terharu sgt jika pelajar bg hadiah kat kita.ada yg kita marah2 kat dieorg sbb nakal, tp dieorg masih ingat kat kita...haru!!

PINATBATE berkata...

Liza..
Liza kat sana tak rindu suasana sekolah ker?




Cikgu Panji...
mudah-mudahan begitu..



Kak Nab..
memang terharu..kadangtu sampai termenung saya memikir..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin