Ahad, September 30, 2012

UP SIDE DOWN PINEAPPLE CAKE


Kek Nenas Terbalik sebenarnya..tapi bila sebut bunyi macam kasar sangat sampai macam nak terbalik terbalik meja pulak.Sejak nampak gambar dalam blog Mat Gebu teringin pulak rasa nak membuatnya. Pernah makan pertama kali kat rumah kawan dulu ..ingatkan dia tersilap buat kek,buah nenasnya mendap ke bawah ker aper..? rupanya memang ada kek ni..hihihi

step 1 : atur nenas sekeping masuk loyang,sekeping masuk mulut...sekeping masuk loyang,sekeping masuk mulut ..ulang lagi hingga habis nenas dalam tin hirup pulak sirap dia..ekeke..

Chewwaahh! jadi dah..nampak kertas resepi lagi kat hujung tu..Rupa-rupanya senang jer membuatnya.rasanya mungkin lebih sedap lagi  kalau ditambah paste nenas atau jam nenas atau nenas yg di putong kecil-kecil dalam kek. Kek ni dalam kategori kek berat lebih kurang macam kek buah atau kek carrot tu.Simpan semalaman kalau nak lebih terasa moist dan lebih terasa nenasnya .
Jom tengok resepinya..

UP SIDE DOWN PINEAPPLE CAKE

 

1 tin nenas dalam tin , ditoskan
Ceri merah secukupnya
250 g mentega
5 biji telur gred A, asing kuning dan putih
135 g gula halus
135 g tepung gandum* guna tepung naik sendiri jer..pandai-pandailah kau tepung..
2 camca teh baking powder*ganti dgn soda bikarbonat pulak
1 camca teh esen vanilla *rasanya kalau letak esen pineapple lagi sepadan bagai merpati dua sejoli

Cara membuatnya :

 1.Gris springform pan berukuran 9 inci dengan mentega.

2.Susun gegelang nenas dalam tin seperti dalam gambar mula-mula tu.

Sumbat dengan ceri merah pada setiap lubang nenas tadi (1 biji ceri, belah 2).Terbeli nenas yg saiz besar dan besar pulak bulatan empulurnya sampai masuk 3 biji ceri baru muat.huhuhu.
Ketepikan.
 

3.Putar mentega dengan sebahagian gula halus dan esen vanilla hingga putih
Masukkan telur kuning satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gebu.
Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis.
Gaul rata dan ketepikan.
 

4.Dalam mixing bowl yg bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih
Masukkan baki gula dan terus memutar hingga kembang dan kental.
Gaul putih telur tadi ke dalam adunan tepung sedikit demi sedikit dengan menggunakan kaedah kaup balik. Kacau rata.
 

5.Tuang dalam tin tadi dan ratakan.
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 50 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2.
 

6.Sejukkan kek sebelum dihidangkan.
Kek ni memang sedikit turun bila masak.
Kalau suka boleh sapu dengan piping gel atas permukaan nenas untuk nampak lebih berkilat


Kat rumah ni tak payah nak tunggu sejuk..tak sempat nak make up sapu pengilat ker apa..keluar oven jer...

Serbu..!

5 ulasan:

ummiaiman berkata...

Hebat...hebat..hebat

PINATBATE berkata...

Ummiaiman
apa yang hebat pun tak tau la

kucingorengemok berkata...

sikit je gula dengan tepung... oo jadi yang memberatkan kek telur dengan butter la ye rupanya?

PINATBATE berkata...

KOG,
telur 5 biji gred A lak tu..butter sebantal..bukan takat kek yg berat,orang yg makan pun boleh tambah berat..keh3X

aji nugraha berkata...

sedapnya... cocok ni di makan sambil nyante bersama keluarga,,
Khasiat Jelly Gamat Gold G treating Disease Obat Rematik

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin