Isnin, September 10, 2012

PERGANTUNGAN KEPADA PEKERJA ASING PUNCA KERUGIAN NEGARA

 Setiap dua  minggu sekali ada seorang helper yg datang tolong bersihkan rumah ini .Namanya Idah orang Kalimantan.Rasanya sudah hampir 7 tahun Idah bekerja dengan kami.Sayang dan bertahan lama dengan dia ni pasal dia jujur dan solat.Kerja tetapnya sebagai cleaner di sekolah,jadi ambil dia lepas kerja sekali sekala buat meringankan kerja rumah.Idah ni kerjanya hanya mengemas laman sekangkang kera,mencuci 3 buah tandas,mop lantai dan mengelap segala cermin dan perabot yg ada.Kadang-kadang kalau ada special kes contohnya nak raya,banyaklah task dia kena buat.Berbadan kecil,ibu beranak 3 yg kesemuanya ditinggal di kampung ini sangat cekap bekerja.

Minggu lepas,selepas mengelap kipas siling yang berhabuk seinci dia menyimpan tangga yg digunakan untuk memanjat ke dalam stor.sekaligus tangannya pantas bergerak menarik keluar vacum cleaner dan kakinya ikut menolak-nolak beberapa kotak yang kami sumbat simpan dalam stor. Cekap betul ! Bila buka stor tuu..humangaii!! segala mak nenek benda dia sumbat..kertas suratkhabar lama,botol-botol kosong,sampah sarap pun dia storkan sekali.Kellas kau Idah...patutlah bersih banget rumah aku.

Selesai urusan di ruang tamu dia masuk ke dapur mengelap lantai,pintu-pintu kabinet dan peti sejuk.Bukan setakat pintu..segala isi dalam peti sejuk pun dibersihkan sekali.Dia buang sayur kering,ikan kering,pasal sudah kering alasannya..baki butter yang tinggal separuh, donut frozen...kuih ini sudah keras tidak boleh digigit lagi katanya..dan ntah hape-haper lah sampai bersih licin makcik punya peti ais dekkk...Sekali buka tong sampah...huarrrr!! Rajin tak bertempat ni susah jugak..sabor jerlah..tarik nafas..hembus!

Perangai Idah ni kadang-kadang tak boleh nak jangka..sekali tu dia tuang pencuci pinggan Cosway makcik sebanyak tidak dalam baldi sebab nak mop lantai padahal pencuci lantai Ajax Fabuluso ada jer depan mata dia.Bila makcik menjerit-jerit tegur dia boleh jawab..alaaa! pakai ini pun boleh ..saya tuang dalam tandas pun bersih jugak! hampagas betul minah ni..patutlah bila dia datang sebotol pencuci pinggan habis ..@#$%^...Lepas tu bila dia dtg,lekas-lekas sorok pencuci Cosway..keluarkan Axion sudah.

Macam-macamlah kalau nak citer..ada ajer benda merapu yg dia buat,tapi dalam sengal sengal Idah ni berguna juga bila keadaan terdesak.Tu yg makcik tak berputus asa panggil dia datang tiap dua minggu sekali.
Motif tulis curhat curahan hati ni bukannya apaa..makcik tengah cari kasut raya warna biru..hilang sebelah ni..sebelah lagi ada celah pasu bunga..apakah..?? Makcik agak dah kena sapuuuu dengan Idah ni. Dia mmg rajin,pembersih dan cekap tahap dewata ungu.
Haih!

4 ulasan:

Yantisa berkata...

pernah jugak terpikir nak ambik helper hujung minggu macam ni tapi encik abang misai tak pernah izinkan... so tiap2 weekend dialah yg jadi pembantu rumah akak .

kucingorengemok berkata...

haha, ikan kering dah kering, harus la buang dak? hahaha :D

PINATBATE berkata...

KakYan,
Elok macam tu.Mmg puashati kalau dapat buat semua kerja sendiri..biar badan penat asal hati tak sakit ..;))


PINATBATE berkata...

KOG..
mmg sengal..akak kalau nampak donut kat kantin jer teringat dia humban berbelas biji frozen donut akk dlm tong sampah sebab 'sudah keras kuihnya tak boleh gigit'

Aii!! saaakit betulll hati !;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin