Khamis, Oktober 14, 2010

BUDAK-BUDAK SEKARANG




Hari ni bermula aktiviti slps PMR.Selepas gotong royong menanam pokok bunga pada sebelah pagi, kami buat gotong royong membersih dan menceriakan bilik-bilik khas pula selepas waktu rehat.

Masa lap tingkap surau ada seorang murid bagitau, "ini first time saya lap tingkap....kat rumah saya pembantu rumah yg buat semua.."        ok lah tu..


Ni dialog dua orang murid masa diorang lipat telekung dan sejadah pulak..saja pasang telinga sebab tengok diorang terkial-kial melipat ..kesian betul..lipat kain telekung gaya macam lipat cadar king size jer..

" Leceh betul lipat kain ni..pening kepala aku .."

" Sama lah..Aku kat rumah pun  lipat yang kecik-kecik jer..kain yg besar-besar mak aku lipat..ltu pun kadang-kadang jer sebab mak aku suruh baca buku tak payah buat kerja rumah..nak exam kan.."


eeerrmmm...nak cakap banyak pun tak berani..budak-budak sekarang memang macam tu kot..tak macam budak remaja zaman dulu..

6 ulasan:

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam pinat,

betul tu...itulah budak2 zaman sekarang....depa pandai IT jer...hiks!!

Rozali berkata...

Assalamualaikum Cikgu Pinat

tiru macam Kak Nab
kerja rumah beres
it celik
he he

Wassalam

Aki44 berkata...

Salam Cikgu Pinat,

Tak leh salahkan budak2 skrang 100%, ibubapa juga menyumbang kpd keperibadian mereka. Seingat sy dulu2 lepas balik skolah kita kena tolong ibubapa, tapi skrang pembantu rumah ade, tukang kebun ade, tambah sufir dsb nyer. Anak2 dilarang membantu kerja2 dlm n luar rumah. Itu sbb nya mereka "kekok" membuat kerja2 trsbut.

Anak2 jgn terlalu dimanjakan sehingga mereka x kenal sedikit pun kepayahan dlm hidup, krna sedikit kepayahan dapat menyediakan mereka menghadapi cabaran hidup ini.

Uncle berkata...

Salam Pinat.
Apa lah pulak nak jadi kat anak2 kita nanti? NGERI!

Solihin Zubir berkata...

budak2 sekarang terlbey senang...

kucingorengemok berkata...

nasib baik dia tak kata tak reti lipat telekung sebab kat rumah tak ada telekung! naya!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin